Overvåg dine besøgende

Det kan være svært at sidde bag skærmen, kigge på sin netbutik, og derefter vide præcist hvad dine brugere laver. Alle har deres forudsigelser, men det er faktisk muligt at kigge med over skulderen, helt uden at de ved det.

En række simple værktøjer, gør det muligt at placere en lille kode på sin hjemmeside, hvorefter brugernes besøg bliver optaget. Dette kan være meget nyttigt, da det giver et indblik i brugerens færden, og måske belyser problemstillinger du ikke kendte til. Herunder har jeg set nærmere på to af de mest kendte værktøjer – et simpelt og et mere dybdegående, selvom der findes mange muligheder.

Userfly
Userfly er et meget simpelt produkt, uden for mange funktioner, som ganske simpelt lader dig se hvad dine brugere laver. De giver dig en række gratis optagelser per måned, så du kan prøve systemet af og se hvordan det fungerer. Meget nyttigt hvis du har en mindre side, og ønsker lidt indsigt.  > prøv Userfly gratis

Clicktale
Clicktale er et lidt mere avanceret stykke værktøj, hvor man udover brugerens færden, også vil få lidt mere avancerede statistikker. Clicktale giver dig blandt andet mulighed for at se hvor musen hovedsageligt bevæger sig, hvor der klikkes og hvor langt der scrolles ned på dine sider. Som noget nyt fokuseres der også meget på konverteringer, hvor de blandt andet hjælper dig med at forbedre dine formularer og teste effekten af dem. Clicktale koster fra 99 usd – 790 usd per måned, hvilket selvfølgelig skyldes de mange udvidede funktioner. De tilbyder for tiden 3 måneder gratis, så kan du selv prøve det risikofrit af og se funktionerne i brug. > opret gratis Clicktale-konto

Der findes efterhånden mange spillere på markedet (store og små), men med de to ovenstående alternativer, har du et simpelt og et avanceret værktøj at starte ud med.

Sikkerheden?
Man kan altid diskutere sikkerheden i dette, og nogle ser det også som forkasteligt at overvåge andre, helt uden de ved det. Man gør i princippet det samme med sine normale statistikker, nu kan man bare se brugerens færden mere direkte, hvilket jo er helt forfærdeligt i et land hvor overvågning på offentlige steder er en kæmpe trussel (eller er det?). Jeg vil ikke skænke det en tanke, og slet ikke lade det være op til de danske politikere at diskutere – så bare kom i gang.

Benyt virkelige data
Du kan selvfølgelig vælge at lave brugertests i det “virkelige liv”, men jeg er af den opfattelse at navigationen oftest bliver anderledes, når folk ved at de bliver overvåget. Med andre ord får du her virkelig data, som på ingen måde kan påvirkes af andre ting. Husk dog altid at have en mængde data bag, da man ellers risikerer at lave de forkerte ændringer.

Alt i alt er det bestemt nogle meget lærerige værktøjer, som gør at man kan se hvordan brugeren navigerer mere præcist. Dog kan det tage lang tid at komme igennem sine videoer, og et stort problem er at man ikke kender brugerens mål, hvorved man kan have svært ved at gennemskue den egentlig mening bag navigationen. Der hvor det dog tit kan være nyttigt, er ved de videoer hvor kunden gennemfører et egentlig køb, da man her let kan se hvor overvejelserne er og hvor der kan effektiviseres. Dog er Clicktale frem for Userfly noget bedre, da der her gøres meget mere ud af at analysere brugerens færden for dig.

  • Nikolaj Astrup Madsen

    God post – Spændende læsning. Jeg vil se lidt nærmere på det.

  • http://herretoej-online.dk/ Casper

    Spændende!
    Det vil jeg også kigge nærmere på.
    Tak for inspirationen.

  • http://twitter.com/nrmogensen Nikolaj Mogensen

    Hej Jesper
    Interessant, må jeg spørge om du selv aktivt bruger værktøjerne i forbindelse med starfashion eller om det mest er i forbindelse med userturn?

    • Anonym

      Hej Nikolaj. Tak for din kommentar – har både brugt dem på Starfashion og testet på forskellige andre projekter løbende. Begge meget simple værktøjer som er lette at sætte op :-)