Virtuel “shopping” i London

Måske har du alleredet været på Oxford Street, og nydt den lange gade med et væld af shopping muligheder. Nu er det dog blevet muligt at gøre sin entré i gaden, mens man sidder bag skærmen i lille Danmark. 3d e-handel har været nævnt før, men der er laaaang vej endnu.

NearLondon er navnet på det nye koncept, som netop er blevet udsendt i en opdateret version med flere butikker og endda en virkelig døgnrytme. Kort fortalt er det et 3d-program, som lader dig navigere i London og se butikkerne på blandt andet Oxford Street, for derefter at kunne navigere til deres hjemmeside eller netbutik.
Desværre er der ikke ret meget e-handel over selve konceptet, da det praktisk talt blot er en database med henvisninger til de enkelte butikker. Grundlæggeren, Alex Wrottesley, fortæller at de nu har fået lagt grundstenene i form af en database, som gør det muligt senere at udbygge konceptet. Dette indebærer blandt andet 3d-landskaber for de kendte butikker, afspilning af medier og lignende interaktioner. Karen Millen er en af butikkerne i NearLondon, som udnytter butiksfacaden en smule bedre end de andre, og vælger at vise produkter direkte i vinduerne.

Som det ser ud nu, er NearLondon kun tilgængelig i en beta-version, som også halter på nogle områder. Her tænker jeg blandt andet på tilgængeligheden, da en af succeskriterierne for at slå igennem helt sikkert er brugervenligheden. Funktionerne skal være meget tydeligt markeret, og de bør nok blandt andet markere selve “indgangen” til butikkerne bedre. Det vil derudover helt klart være en fordel, hvis de flyttede deres interface fra et eksternt program, og direkte ind i browseren, hvilket der dog kan være nogle tekniske udfordringer i.

NearLondon er forbundet tæt med Facebook, hvilket giver det er mere socialt præg, da det i fremtiden skal være muligt at kigge vinduer og chatte med sine online venner. Vil du prøve beta-versionen, kan du gå ind på downloadnear.com og hente programmet. De forventer at programmet vil blive lanceret endeligt omkring julen 2010.

Husker du Second Life?

Second Life var for nogle år siden det helt store emne i pressen. Alle skrev om det, de store firmaer købte dyre pladser og det blev spået som værende “det nye”. Dog faldt det hele rimelig hurtigt til jorden, og jeg selv så heller aldrig idéen i konceptet. Det er nemt at være bagklog, men tilbage i tiden var man nærmest outsider hvis man ikke ejede en del af second life, så selv SKAT hoppede ind i den virtuelle verden. Nu hører man ikke om projektet længere, ingen bruger det, og det er som om det hele blot er glemt. Nok fordi det blev en anelse for virtuelt, og folk i dag hellere vil være sig selv. Har selv i går kort været en tur inde i Second Life universet, og det eneste jeg oplevede var en sekt af online rollespillere, som ønskede at optage mig – jeg takkede nej. Google forsøgte sig også med noget lignende i 2008, nemlig Lively, som dog allerede er lukket ned.

Det danske eksempel

Danmark er jo et land i rivende udvikling, og vi har da også Webenhavn.dk at være stolte af, som ved lanceringen blev eksponeret flittigt på alt fra internettet til sågar fjernsynet. Dog har jeg fra start været meget skuffet over resultatet, da det mest af alt minder om et linkkatalog, som blot er uoverskueligt for brugeren og svært at navigere i. Se forresten denne video jeg fandt forleden via kforum, som viser introen til Opasia fra 1996 – egentlig utroligt de mange ligheder der er :-)

Fremtiden for 3d

Ærlig talt, så ser jeg på nuværende tidspunkt ikke den store fremtid i 3d univers indenfor e-handel, hvis man vel og mærke går op i at sælge varer. Der skal i stedet for skabes let tilgængelige løsninger, og sider som et lette at navigere i, som samtidig fokuserer på de behov brugeren efterspørger.

Hvis man skal gå videre med selve 3d-delen, tror jeg at man gør klogt i at integrere det i en allerede eksisterende side. Dermed kan man bygge små univers, hvilket jeg kunne forestille mig blandt andet kunne integreres på en side som sælger tøj, eller et lignende tilfælde hvor det visuelle har en større betydning. Man kan også integrere mere simple ting som 360 graders billeder og zoom, hvor man har mulighed for at se produktet hele vejen rundt, hvilket især kan være en fordel på store eller detaljerede produkter.

Dog må man aldrig glemme selve skiltningen, da det nu, og virkelig langt ud i fremtiden, vil være nødvendigt at have en god navigation. Hvis den potentielle kunde er i tvivl eller forvirret, går der i dag ikke mange sekunder før han eller hun er hos konkurrenten.

  • http://www.moskjaer.dk/ Kurt Moskjær Andersen

    Udemærket indlæg. Personligt føler jeg sådanne 3D-universer som en slags genoplivning af hedengangne Opasia.
    Derudover hæmmer det konverteringen hvis brugerne skal installere et program for at kunne købe ind.

  • Lasse J.

    Tak for et godt indlæg! Blev selv meget skuffet over Webenhavn efter hvad jeg så i TV2 – og tvivler på lige nu at det kan gøres godt fremover.

    Ser frem til nye artikler herinde 😀